Społeczność Steam

Steam to rozwiązanie wygodne i stanowiące odpowiedź na zapotrzebowanie naszych czasów. To platforma przystosowana do realizacji działań cyfrowej dystrybucji gier, prowadzenia potyczek wieloosobowych, a przy okazji serwis społecznościowy. Steam to następca systemu WON, pozwalającego na grę wieloosobową w potyczce Half-Life.

Steam stanowi rozwiniętą maksymalnie koncepcję sklepu, który oferując produkt, przedstawia jednocześnie informacje na jego temat, recenzje, screeny z gry. Za jego pomocą można również pobrać wersje demonstracyjne lub ściągnąć na swój dysk filmy wysokiej jakości. Początkowo używany był jedynie do gier stworzonych przez Valve Corporation – autora platformy Steam. Z czasem jednak, na fali rosnącej popularności sprzętu, oprogramowanie dystrybuowało również tytuły innych producentów. Baza dostępnych gier to obecnie prawie 5000 zasób.

Od roku 2012 Valve Corporation rozszerzył funkcjonalność platformy tak, aby użytkownicy mogli korzystać z oprogramowania komputerowego innego niż gry. Był to krok w przód, a jednocześnie mocno doceniony ukłon w stronę klienta. Od tego czasu Steam pozwala swoim użytkownikom instalować oprogramowanie oraz nim zarządzać, wykorzystując przy okazji funkcje społecznościowe platformy. Do najważniejszych spośród nich zalicza się tworzenie grup i list znajonych, możliwość prowadzenia rozmów głosowych oraz dyskusji na czacie, także w czasie gry. Ważną funkcjonalnością, jaką oferuje Steam, jest możliwość zapisu w chmurze [klinkij tutaj].

Często wykorzystywanym zasobem w ramach Steam jest Steamworks – dostępny dla wszystkich użytkowników interfejs pozwalający programować aplikacje oraz integrować z produktami programistów funkcji platformy pozwalających na zabezpieczanie przed kopiowaniem czy funkcji sieciowych, matchmakingu, osiągnięć w grach i mikropłatności.

Steam umożliwia graczom prowadzenie handlu przedmiotami, które posiadają w swoich zasobach. Sami mogą wybierać cenę, jaka ich interesuje, a do wartości tej doliczana jest prowizja, która trafia na konto firmy Valve.

Przełomowe okazały się dla Steama zmiany, jakie następowały w platformie od roku 2011. To właśnie wtedy zaproponowano użytkownik możliwość wysyłania zrzutów ekranu z gry, aż do wyczerpania limitu 2 GB. Następnie zaproszono użytkowników do publicznego testowania nowej funkcjonalności Big Picture. Pozwalała ona na korzystaniu ze wszystkich tradycyjnych funkcji Steama dzięki podłączeniu komputera do odbiornika telewizyjnego i wykorzystaniu do tego celu specjalnego interfejsu opracowanego z myślą o obsługiwaniu go padem. Pod koniec roku 2012 w świątecznym prezencie użytkownicy otrzymali tę możliwość w pełnej wersji, poza beta-testami.

Od 10 lat z platformy w wersji polskojęzycznej mogą korzystać nasi rodacy. Usługa ta spotkała się z dobrym przyjęciem, choć Steam bywa też krytykowany. Z głosami negatywnymi zmagać musiał się między innymi w Niemczech, gdzie federacja organizacji konsumenckich zarzuciła brak możliwości odsprzedaży wykupionych cyfrowo gier. Valve Corporation brak takich możliwości tłumaczy faktem, że nie przekazuje on graczom plików na własność, za pośrednictwem platformy gry jedynie udostępnia.

Dodaj komentarz