W krainie niesamowitości. Magia i Miecz

Ostatnie lata to triumfalny powrót planszówek na polski rynek. Nawet miłośnicy bardzo skomplikowanych strategicznych gier komputerowych powinni być usatysfakcjonowani rodzącymi się w głowach wydawców pomysłami na narracyjne planszówki, bardzo mocno angażujące uczestników rozgrywki. Jedną ze zbierających bardzo dobre recenzje gier planszowych jest Magia i Miecz.

W grze Magia i Miecz uczestnicy wcielają się w poszukiwaczy talizmanu, którego odnalezienie umożliwia dotarcie do Korony Władzy. Droga do talizmanu jest, oczywiście, skomplikowaną trasą, pełną przygód, wrogów, potworów oraz przyjaciół. Na przestrzeni rozgrywki zawodnicy zdobywają odznaczenia, uczą się nowych zaklęć i wchodzą w posiadanie nowych typów broni, która okaże się pomocna w dalszym wędrowaniu.

Plansza, na której toczy się batalia Magia i Miecz, podzielona jest na trzy krainy: Zewnętrzną, Środkową oraz Wewnętrzną. Krainy podzielone są na pola takie jak Lasy lub Puszcza, ale także na pola specjalne typu Gospoda. Krainę Zewnętrzną oraz Wewnętrzną przedziela rzeka, której przekroczenie również stanowi wyzwanie dla graczy. Celem grających w grę Magia i Miecz jest dotarcie do Korony Władzy ulokowanej w Krainie Środkowej. Dotarcie do niej jest jednak niebezpieczne, wymaga pokonania wielu przeszkód i przezwyciężenia przeciwności losu.

Estetów na pewno zachwyci grafika, jaka została wykorzystana w projektowaniu planszy oraz kart do gry Magia i Miecz. Kart jest naprawdę dużo, zwłaszcza jeśli gra nas wciągnie i zdecydujemy się dokupić do niej planszowe dodatki, których pomysłodawcy gry również stworzyli kilka. Postaci namalowane na kartach są ściśle dopasowane do figurek, które otrzymują gracze. Odnajdziemy na nich niezbędne informacje na temat zdolności, charakteru, liczby szans. Prócz tego użytkownicy otrzymują na początku gry odpowiadającą ich bohaterowi liczbę żetonów oznaczających życie, złoto czy siłę. Każda postać ma swój charakter: zły, dobry lub neutralny. Wydarzenia, jakie przytrafią się danemu bohaterowi w czasie rozgrywki, będą różnie oddziaływać na daną postać, w zależności od tego, jaką cechę charakteru mu nadamy.

Magia i Miecz to planszówka wyposażona w kostkę, łatwo zatem domyślić się, że to rzut kostką decydować będzie o liczbie pól, jakie pokonywać będzie dany poszukiwacz. Na polach lub kartach leżących na polach znajdują się polecenia, które gracz musi wykonać. Z reguły są to przygody, w których można pokonać wroga albo też wydarzenie, do którego należy się zastosować. Podczas walk wykorzystać można moc lub siłę przynależną do danej postaci. Warto wspomnieć, że charakter postaci nie jest cechą nadaną jej na zawsze i może ulec zmianie.

Karty przygód są kolejnym ważnym atutem gry. Jest ich naprawdę sporo, dzięki czemu gra przez długi czas się nie znudzi. Jeśli już tak się stanie, Magia i Miecz może być uzupełniona o dodatki, które na nowo urozmaicą rozgrywkę i uatrakcyjnia przygody. Nieco mniej jest kart czarów, zdarza się także, że powtarzają się w rozgrywce. Mimo to sama podstawowa wersja gry, bez dokupionych dodatków, może zapewnić nam kilka godzin rozgrywki. Rzecz jasna, po pewnym czasie gracz może popaść w monotonię, stąd też decyzja o wypuszczeniu na rynek dodatków. Ich możliwości są w zasadzie nieograniczone i zapewniają wieloletnią zabawę.

Atutem gry jest bardzo estetyczne wykonanie, drobiazgowe ilustracje oraz dokładna instrukcja, która sprawia, że Magia i Miecz może stanowić doskonałą propozycję dla osób, które z grami planszowymi nie mają za wiele wspólnego i trudno zaliczyć je do grona wielkich fanów tego typu rozrywek.

Czy Magia i Miecz ma jakieś minusy? Niektórym użytkownikom przeszkadza nadmiar losowości. W grze praktycznie o wszystkim decyduje rzut kostką. Na dodatek schemat gry jest powtarzalny, gdyż i cel jest w przypadku każdej rozgrywki identyczny. Na szczęście dodatki przewidziane przez autorów gry potrafią tę schematyczność nieco rozproszyć.

Wniosek jest prosty. Jeśli ktoś w tę grę jeszcze nie grał, koniecznie powinien spróbować.

Dodaj komentarz