Zagraj w Mass Effect

Mass Effect jest komputerową grą fabularną, opracowaną z myślą o Xboxach, PlayStation oraz komputerach. Niezależnie zatem od posiadanego sprzętu można przenieść się w świat Mass Effect, czyli do roku 2183, na pokład statku SSV Normandia, czyli w świat komandora porucznika Sheparda.

Fabuła gry jest prosta. Gatunek ludzi odkrył na Marsie szczątki potężnej cywilizacji. Proteanie, bo tak nazywał się ten lud, dokonali znaczącego skoku cywilizacyjnego, dzięki czemu mogli dołączyć do międzygalaktycznej cywilizacji ras inteligentnych. Główny bohater Mass Effect, komandor Shepard za dotychczasowe zasługi dołącza do oddziału strażników porządku w galaktyce, dzięki czemu ludzie stają się gatunkiem nobilitowanym na arenie międzygalaktycznej. Komandor odkrywa jednak, że były strażnik rozpoczyna wojnę skierowaną przeciw ludzkiemu rodzajowi, postanawia zatem przeszkodzić mu w tych działaniach. W dalszej grze okazuje się, że wrogiem są jednak Żniwiarze, czyli inteligentne maszyny.

Zaletą Mass Effect zdecydowanie są opcje dodatkowe gry. Screeny z gry mogą być w tym zakresie nieco myślące, w większości prezentują bowiem tę samą postać. Tymczasem użytkownik ma możliwość pełnego dostosowania bohatera gry. Istnieje nawet możliwość zmiany jego płci na żeńską, a także wyboru wyglądu, umiejętności czy przeszłości.

Mass Effect daje możliwość wyboru pomiędzy sześcioma klasami postaci. Wybór jest o tyle istotny, że w obrębie każdej klasy funkcjonuje kilka talentów, a gdy postać awansuje na poziom wyżej, gracz otrzymuje punkty, pozwalające dane umiejętności rozwijać. W ten sposób postać w grze może otrzymywać bonusy w formie dodatkowego zdrowia czy lepszej wytrzymałości, zdobycie nowych umiejętności czy możliwość rozwoju talentów innych. Użytkownik wybierać może spośród klas następujących: żołnierz, adept, inżynier, szpieg, szturmowiec i strażnik. Żołnierze to bohaterowie, którzy szczególnie sprawnie radzą sobie z bronią, adepci maksymalnie wykorzystują biotykę, zaś inżynierowie przodują w zdolnościach technicznych. Klasy pozostałe są kombinacją tych trzech.

Gracze, jak wspomniano już wcześniej, kontrolują w pewnym stopniu przeszłość postaci. Otóż na etapie jej tworzenia można wybrać, czy bohater urodził się na Ziemi, w kosmosie czy na jednej z kolonii ziemskich poza Układem Słonecznym. Gracz określa również profil psychologiczny: od bezlitosnego żołnierza po bohatera wojennego. Te decyzje nie będą miały wielkiego wpływu na przebieg rozgrywki, jednak wiele postaci NPC odwołuje się do tych wątków, co wpływa na przebieg rozmów komandora Sheparda i osób przez niego napotkanych.

Gry wcześniej wyprodukowane przez BioWare, a pochodzące z tego samego gatunku, co Mass Effect, używały systemu rozmów pomiędzy postaciami, w których gracz wybierał spośród kilku dostępnych na ekranie opcji. W Mass Effect system ten wygląda inaczej: odpowiedzi są wyświetlane nie w formie dosłownego zapisu, ale raczej jako ich sens. To zdecydowanie lepsza opcja, czego potwierdzeniem są liczne, pełne aprobaty, recenzje. Nie ma konieczności wyboru dokładnego tekstu, lecz jedynie intencji: czy wypowiedź ma być miła, czy zastraszająca, czy bohater ma się pokusić o próbę przekupstwa. Plusem jest także organizacja menu, które każdej sekcji na kole decyzji przypisuje jeden tylko rodzaj zachowania, co – po pewnym czasie i zaznajomieniu z grą – automatyzuje reakcje.

Wszystkie potyczki pomiędzy bohaterami w Mass Effect rozgrywane są w rzeczywistym czasie, co jest pewnym standardem dla BioWare. Istnieje jednak możliwość zapauzowania gry w celu wydania odpowiednich instrukcji żołnierzom swojego oddziału. Gracz ma do dyspozycji broń palną, umiejętności techniczne, pozwalające manipulować umiejętnościami i sprzętem rywala, a także zdolności biotyczne, czyli działania z kategorii magii czy mocy. Gracz kontroluje zachowanie swojego bohatera, ma także wpływ na funkcjonowanie oddziału, nie ma jednak możliwości bezpośredniego koordynowania swoich żołnierzy. Jedyną opcją jest wydawanie im komend.

Z aprobatą graczy spotkał się sposób rozwiązania tematu broni w Mass Effect. Do dyspozycji w rozgrywce są cztery rodzaje broni konwencjonalnej, czyli pistolet, strzelba, karabin szturmowy oraz snajperski. Dostępne rodzaje broni można ulepszać. W portfolio broni znajdują się również pancerze. Ze względu na funkcję wstrzymania rozgrywki, gracz ma możliwość zmiany wyposażenia członków swojego oddziału w dowolnej chwili i, jak okazuje się w praktyce, jest to opcja kluczowa, ponieważ zmiana sprzętu w dobrym momencie potrafi zadecydować o zwycięstwie lub porażce w całym boju.

Zapas amunicji jest nieograniczony i użytkownik nie musi martwić się o konieczność przeładunku. Jest jednak jeden haczyk… Broń używana z dużą intensywnością łatwo się przegrzewa i dopóki użytkownikowi nie uda się jej schłodzić, dopóty nie będzie mógł z niej korzystać. To tyle, jeśli chodzi o sam przebieg walki.

Prócz walk w Mass Effect mamy także wątki poboczne. Historia, która toczy się obok głównego celu gry, opiera się o wybraną przez gracza moralność. Nie mamy tu jednak, typowej dla BioWare, opozycji pomiędzy postacią o wysokiej moralności a postacią złą. Zdarza się, że nasi żołnierze mogą opuścić oddział w sytuacji, gdy podejmowane przez bohatera decyzje są sprzeczne z ich przekonaniami. Decyzje gracza wpływają zatem na los całego oddziału.

Te decyzje, moralne bądź nie, podejmowane są przede wszystkim przy okazji rozmów komandora z postaciami niezależnymi, napotkanymi w grze. Nie jest to jednak prosty wybór, pomiędzy dobrem a złem. Moralność spod znaku Mass Effect opiera się na punktach idealisty oraz punktach renegata, w zależności od opowiedzenia się po stronie profesjonalnej lub bardziej bezlitosnej.

Gracze chwalą sobie również rozbudowanie świata Mass Effect. Plus głównego wątku i głównej misji gracz może podążać za misjami pobocznymi, zwiedzając galaktykę. Niewątpliwie sprawia to, że gra jest jeszcze ciekawsza i jeszcze wciągająca, a miłośnikom firmy gwarantuje zadowolenie.

Dodaj komentarz